قال رسول الله صلى الله علیه و آله :

اَلنِّیَّةُ الحَسَنَةُ تُدخِلُ صاحِبَهَا الجَنَّةَ؛

                           نیت خوب صاحب خویش را به بهشت مى برد.


امام على علیه السلام :

وُصولُ المَرءِ اِلى کُلِّ ما یَبتَغیهِ مِن طیبِ عَیشِهِ وَ اَمنِ سِربِهِ وَ سَعَةِ رِزقِهِ بِحُسنِ نیَّتِهِ وَ سَعَةِ خُلقِهِ؛

آدمى با نیّت خوب و خوش اخلاقى به تمام آن چه در جستجوى آن است، از زندگى خوش و امنیت محیط و وسعت روزى، دست مى یابد.


امام على علیه السلام :

عِندَ فَسادِ النِّیَّةِ تَرتَفِعُ البَرَکَةُ؛
 هرگاه نیّت ها فاسد باشد، برکت از میان مى رود.

سلام . امشب راجع به همون چیزی صحبت میکنم که بیشترین کاربرد رو تو توجیه تنبلی های ماها داره،

نیت

خیلی یه هویی رفتم سر اصل مطلب نه؟

پیامبر میفرمایند نیت خوب صاحبشو میبره بهشت، این ینی چی؟  میخواین جواب این فرموده هم باز از زبان معصوم بشنویم که خیلی بهتره؟ ببینید


قال رسول الله صلى الله علیه و آله :

قالَ اللّه  تَعالى: إِذا هَمَّ عَبدى بِحَسَنَةٍ و َلَم یَعمَلها کَتَبتُها لَهُ حَسَنَةً فَإِن عَمِلَها کَتَبتُها لَهُ عَشرَ حَسَناتٍ إِلى سَبعِمِائَةِ ضِعفٍ وَ إِذاهَمَ بِسَیِّئَةٍ و َلَم یَعمَلها لَم أَکتُبها عَلَیهِ فَإِن عَمِلَها کَتَبتُها عَلَیهِ سَیِّئَةً واحِدَةً؛

خداى والا مى فرماید: وقتى بنده من کار نیکى اراده کند و نکند آن را یک کار نیک براى وى ثبت کنم و اگر بکند ده کار نیک تا هفتصد برابر ثبت کنم و وقتى کار بدى اراده کند و نکند بر عهده او ثبت نکنم و اگر بکند یک کار بد بر عهده او ثبت کنم.

نهج الفصاحه ،ص593

حالا دیدین چرا نیت خوب صاحبشو میبره بهشت؟  خدای مهربون اگه نیت کنیم که کار خوبی بکنیم و انجامشم بدیم که میبرمون بهشت ولی انقدر خدا مهربونه که اگه نیت انجامشو داشته باشیم ولی نتونیم انجامش بدیم ، بازم خدا اونو برامون ثبت میکنه . حالا این روش خدا رو بذارین کنار روش خودمون، خدا نکنه بفهمیم فلانی قصد داشته کوچکترین ادیتی بکنه مارو مثلا بیست سال پیش، تازه بنده خدا همون موقعم پشیمون شده و نکرده، حالا بعد بیست سال ما فهمیدیم که فلانی میخاسته مارو اذیت کنه ، بلایی سرش میاریم که ....

نه خدا خیلی مهربونه تازه اگه قصد کار بد کنیم و انجام ندیم ، خدا روششو به نفع ما عوض میکنه ، یعنی دیگه به نیت نگاه نمیکنه و اون کار بد رو ثبت نمیکنه تا وقتی انجام ندادیم

روایت دوم از وجود نازنین امیرالمومنین علی علیه السلام یکی از راه های وسعت روزی و امنیت اجتماعی رو به ما یاد میدن.خداییش من که دیدم ، شما هم احتمالا دیدین کسایی که به خاطر خوش اخلاقی و خوش نیت بودنشون مثه گلی میمونن که دیگران رو به دور خودشون جمع میکنن، خب همین جمع شدن ها خود به خود باعث خیلی برکات میشه دیگه . 

مثلا یه مغازه ی به قول معروف هایپر مارکت بود جای خونمون که یه فروشنده داشت که خیلی خوش اخلاق بود ، سر یه چیزی باهاش بهم زدن و اخراجش کردن،  باور کنید انقدر مردم سراغشو گرفتن و اعتراض کردن که صاحب مغازه مجبور شد با حقوق بیشتر برش گردونه، اینه نتیجه ی خوش قلبی

روایت آخر هم که عکس همین موضوع قبل رو میفرمایند ، که اگه کسی بدنیت باشه برکت هم معمولا از زندگیش میره و تنها میشه کم کم ، آخه مردم میفهمن کی دوستشونه کی دشمن

کسی که یکسره بانیت های بد و شومش برای دیگران مشکل ایجاد میکنه ، کم کم دستش رو میشه و همه ازش متنفر میشن و تنها میشه کم کم

مثلا تو آشناهای ما بنده ی خدایی به من خیلی حسادت میکرد و علنا پشت من بدی میگفت و از همین عوضی گیریها که خودتون بهتر میشناسین این جورآدما رو ، باور کنین بدون اینکه من کوچکترین دفاعی از خودم بکنم ، کم کم همه شناختنش و تو جمع همه طرد شد . البته من دلم براش میسوزه و اصلا دلم نمیخاس این جوری بشه و همیشه دعاش میکردم که به راه راست برگرده ولی نشد

تمام کنم مطلبو ، عزیزان انقدر هی بهانه میاریم که فلان کار رو نمیکنیم ولی نیتمون پاکه ، نکنه تا اخر همین جوری فریب شیطونو بخوریم ، نیتی خوبه که واقعا خوب باشه، اون چه نیت خوب و دل پاکیه که نافرمانی خدا رو میکنه ؟  مثلا نماز خدای ناکرده نمیخونه بعد میگه" دلم پاکه ، اصل نیته "

نه عزیز جان این نیت ها به درد عمه ی خرزو خان میخوره

خدا به هممون دل پاک و نیت های الهی عنایت بکنه ان شاءالله .یاعلی



منابع   روایت اول  نهج الفصاحه ص 143   ح 3163

          روایت دوم   تصنیف غررالحکم و دررالکلم ،ص92 ، ح 1607
          روایت سوم   تصنیف غررالحکم و دررالکلم ،ص92 ، ح 1610