امام علی علیه السلام:

إیّاکَ وَ ما یَستَهجَنُ مِنَ الکَلامِ فَإنَّهُ یَحبِسُ عَلَیکَ اللِّئامَ وَ یُنَفِّرُ عَنک الکِرامَ


از به زبان آوردن سخنان زشت بر حذر باش. زیرا فرومایگان را گرد تو جمع می کند و گرانمایگان را از تو فراری می دهد.


امام باقر علیه السلام :

 فِی قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً قَالَ قُولُوا لِلنَّاسِ أَحْسَنَ مَا تُحِبُّونَ أَنْ یُقَالَ لَکُمْ فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یُبْغِضُ اللَّعَّانَ السَّبَّابَ الطَّعَّانَ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ الْفَاحِشَ الْمُتَفَحِّشَ السَّائِلَ الْمُلْحِفَ وَ یُحِبُّ الْحَیَّ الْحَلِیمَ الْعَفِیفَ الْمُتَعَفِّفَ.
 

درباره این گفته خداوند که «با مردم به زبان خوش سخن بگویید» فرمود: بهترین سخنى که دوست دارید مردم به شما بگویند، به آنها بگویید، چرا که خداوند، لعنت کننده، دشنام دهند، زخم زبان زن بر مؤمنان، زشت گفتار، بدزبان و گداى سمج را دشمن مى دارد و با حیا و بردبار و عفیفِ پارسا را دوست دارد.


امام على علیه السلام :

 الثَّنَاءُ بِأَکْثَرَ مِنَ الِاسْتِحْقَاقِ مَلَقٌ وَ التَّقْصِیرُ عَنِ الِاسْتِحْقَاقِ عِیٌّ أَوْ حَسَدٌ.
 

تعریف بیش از استحقاق، چاپلوسى و کمتر از استحقاق، از ناتوانى در سخن و یا حسد است.


با عرض سلام و آرزوی قبولی اعمال شما در این شبهای عزیز، یکی از ضعف های اصلی جامعه ی ما که متاسفانه کمتر هم در منابر و تریبونهای فرهنگی به اون پرداخته میشه موضوع رعایت ادب و احترام در جامعس.

در اولین روایت به زیبایی به یکی از عواقب سخنان زشت و نامربوط و بی ادبانه اشاره شده که مثالش اینه که که دو جسم رو درنظر بگیرین: اولی گلی خوشبو که دور تا دورشو زنبورهای عسل گرفتن و از شهد این گل بهترین طعام دنیا رو درست میکنن، دومی تکه ای کثافت که دور تا دورشو مگس و سوسک و...گرفتن و بر تعفنش اضافه میکنن

مثل ما انسانها هم همینجوره. وقتی فردی زبان هتاک و بی ادبی داره افرادی هم دورش جمع میشن که خوراکشون همون الفاظ زشت و ناپسنده و بدا به حال اون شخص که هم خودشو به تباهی کشیده هم عده ای بدتر از خودش.

حتما دیدین که تو مدارس و دانشگاه ها و کلا هر محیط اجتماعی عده ای با هم جمع میشن ، حالا این اجتماعشون یا یک جمع خداپسندانه یه که همشون روز به روز تو اون گروه میرن بالا یا یه اجتماع شیطان پسندانه یه که روز به روز افراد اون گروه میرن پایین تر .

در روایت دوم به همان اصل اساسی اشاره شده که هرجور دوس داری دیگران باهات برخورد کنن همونجور با دیگران برخورد کن. ملاحظه فرمودین دیگه که بد زبان و ...  دشمن خداهستن، و بیچاره کسی که خدا رو به دشمنی انتخاب کنه.

روایت سوم رو آوردم که دفع یه برداشت غلط رو بکنم و اونم اینکه محترمانه صحبت کردن با افراد و اونجور که خوششون بیاد منظور تملق و چاپلوسی نیست بلکه  منظور رعایت ادب و احترامه تا جایی که به چاپلوسی نرسه.

نکته ی بعد که بیشتر با پدر مادرا میگم ، این که حواستون باشه بچه هاتون تو چه گروه هایی رفت و آمد دارن .نکنه با افرادی سر و کار دارن که فحش دادن و کارهای زشت براشون عادی و طبیعیه .

اصلا علت اصلی که این موضوع رو انتخاب کردم برای امروز این بود که واقعا میبینم بد صحبت کردن و بعضی وقتا فحش دادن و بد وبیراه گفتن به هم علی الخصوص در بین جوانان و نوجوانان یه جور مد و کلاس شده ، یعنی اگه محترمانه بین گروه های نوجوون کسی صحبت کنه بهش چپ چپ نگاه میکنن. ما وظیفمون رسوندن پیام اهل بیت بود ، امیدوارم که به کارتون بیاد و به سمت جامعه ای با تربیت و محترم پیش بریم . التماس دعا

منابع   :   روایت اول    تصنیف غررالحکم و دررالکلم ح4174 ص214

              روایت دوم   امالى(صدوق) ص 254

              روایت سوم نهج البلاغه(صبحی صالح) ص 535 ، حکمت 347