موسی بن بکر از حضرت ابوالحسن علیه السلام نقل میکند:
اَوَّلُ ما یَبُرُّ الرَّجُلُ وَلَدَهُ أن یسَمَّیهُ بِاِسْمٍ حَسَنٍ فَلْیحْسنَ اَحَدُکمْ اِسْمِ وَلَدِهِ؛.
اولین نیکی و احسان مرد به فرزندش آن است که نام خوب برای او انتخاب کند،پس برای فرزندان خود از بهترین نام ها استفاده کنید.

ربیع بن عبدالله گوید:
قیل لِاَبی عَبدالله:جُعِلتُ فِداکَ- اِنّا نُسَمّی بأَسمائِکُم وَ اَسماءِ آبائِکُم،فَیَنتَفِعُنا ذلِکَ؟ فَقالَ؟ ای وَاللهِ. وَ هَلِ الدّینُ اَلَّا الحُبّ وَ البُغض!" قالَ اللهُ: اِن کُنتُم تُحِبُّونَ الله فَاتبَّعِوُنی یُحِببکُم الله وَ یَغفِرلَکُم ذُنوبَکُم" (آیه 31 سوره آل عمران)
به امام صادق علیه السلام عرض شد:فدایت شوم ما فرزندان خود را به نام شما و پدران شما می نامیم.آیا این عمل به حال ما سودمند است؟ امام فرمود:آری به خدا قسم!مگر دین چیزی جز مهر ورزیدن و بغض و تنفر است؟! خداوند متعال می فرماید: اگر خدا را دوست می دارید از من پیروی کنید تا او نیز شما را دوست بدارد و گناهانتان را بیامرزد، که او آمرزنده و مهربان است.


حسین بن علوان از امام صادق علیه السلام نقل میکند:

اِنَّ رَسُولَ اللهِ کانَ یُغَّیرُ الاَسماء القَبیحَةِ فِی الّرِجالِ وَ البُلدان
پیامبر اسلام نام های زشتی را که بر مردان یا شهر بود عوض می کرد.

با عرض سلام و خسته نباشید خدمت همه ی شما عزیزان
موضوع امروز یکی از موضوعات روز و کمتر توجه شده در بین جامعه ی ماست که در بین سکوت مسوولین فرهنگی کشور داره راه خودشو چه درست و چه غلط میره و کسی کاری به کارش نمیگیره .
در این نوشته به هیچ وجه قصد ناراحت کردن و یا آزار و خدای ناکرده تمسخر کسی رو نداریم ولی حقایقیست که باید گفته بشه ، هرچند تلخ
 شنیدن اسمهای عجیب و غریبی که باهاش افراد رو صدا میزنن دیگه برامون داره عادی میشه
ملودی  نانسی   رزالین     نوشابه  و ...
این اسمها و خیلی اسم هایی که هیچ ربطی به فرهنگ ما و دین ما ندارن
آخه ناسلامتی ما مسلمونیم ها ،  طبق فرموده ی امامان معصوممون اولین حق فرزند بر پدر و اولین احسان پدر به فرزند انتخاب نام نیکو برای اونه.
حالا شاید کسی بگه خب نام نیکو مصادیقش چیه و از کجا باید معیاری برای نیکو بودن یک نام پیدا کنیم؟ در جواب روایت دوم رو بخونید. انتخاب نام اهل بیت یکی از روشهای ابراز علاقه ی ما به اون هاست. ماهم که بعنوان شیعه ی 12 امامی تمام امیدمون به لطف اهل بیت در دنیا و آخرت به ماست. و با نهادن نام ایشان بر فرزندانمون یاد ایشان رو زنده و گرامی نگه میداریم.
روایاتی داریم که در خانه ای که اسم مثلا محمد باشه چقدر فواید برای اهل اون خونه داره و یا روایاتی که در قیامت خدا بنده ای رو بخاطر همنام بودنش با اسم پیامبر خاتم میبخشه که البته برای اختصار اون روایات رو نیاوردم ولی در ذیل مطلب آدرس روایات رو آوردم که میتونید از همون منابع به آدرس این دسته از روایات هم برسید.
واقعا چی شده که گذاشتن بعضی نام های عجیب و بیگانه ، هم به ذهن   هم به فرهنگ  هم به مذهب ما شده مد و نشان باکلاسی و گذاشتن اسامی زیبای اهل بیت که توسط یک معصوم انتخاب شده، شده بیکلاسی و تکراری و ...
گفتم توسط معصوم انتخاب شده ،چون اسم هر امام رو امام قبلی انتخاب فرمودن دیگه ، بعضی از اسامی هم مثله فاطمه که از جانب خدا انتخاب شده.
حالا حیف نیست بجای این اسامی زیبا از اسمهایی که واقعا در آینده باعث شرمساریه فرزندمون میشه انتخاب کنیم؟
حالا شاید کسی باشه که این اجحاف در حقش شده و اسمی ناصواب برش گذاشتن .چه باید بکنه این بنده ی خدا؟
روایت سوم رو نگاه بفرمایید ، همون روش پیامبر رو پیش باید گرفت و نام نازیبا رو با نام زیبا و مناسب عوض کرد
یه شبهه که جدیدا گفته میشه هم جواب بدیم و عرضم تمام
میگن که دیگه اسامیه اهل بیت خیلی تکراریه و برای همین ازش استفاده نمیکنیم
چندتا جواب داره این گفته:  اولا مگه در موضوعات خوب و مناسب تکرار معنی داره
مگه امام حسین نفرمودن من هرچه خدا بهم پسر بده اسمشو علی میذارم و دخترارو هم فاطمه؟
مگه در موضوعات دیگه ما این گفته رو رعایت میکنیم ؟ مثلا بعد از این به گل رز ،بگیم گل مثلا آفتاب گردون و یا به خورشت قیمه بگیم فسنجون و...
ثانیا میشه یه کارایی کرد که هم طبع تنوع طلب این افراد پاسخ داده بشه هم اسم مناسبی انتخاب بشه، مثلا از اسمهای ترکیبی مثل محمدعلی، محمد یس ، محمد طه ، احمدعلی ، مهدیار،
و.... انتخاب کنیم
یا از اسمهای قرآنی و مذهبیه مناسب ،مثلا حسانه ، آنسه و محامد و ... انتخاب کنیم
به هرحال راه زیاده وباید دنبالش بود
امید که این سنت حسنه ی نامگذاری بنام های زیبای اهل بیت در بین ما دوباره رواج پیدا کنه و هیچ وقت کمرنگ نشه.


منابع  :   
      روایت اول   
وسائل الشعیه- ص 126
      روایت دوم    مستدرک الوسا ئل – جلد 15                  
      روایت سوم     وسائل الشیعه- جلد 15