بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِیمِ

اقْتَرَبَتِ السَّاعَةُ وَانشَقَّ الْقَمَرُ

قیامت نزدیک شد و ماه از هم شکافت!

سوره مبارکه قمر آیه 1

 

سلام خدمت تمام دوستان عزیز و گرامی و آرزوی سلامتی برای شما و عزیزانتون

به مناسبت سالروز واقعه ی معجزه ی شق القمر توسط پیامبر بزرگ اسلام مطلب امروز رو به این واقعه اختصاص میدهیم و درانتها ربطی هم این معجزه رو به زندگی خودمون میدیم .

اولا تاریخ این واقعه کی بوده ؟  14 ماه ذی الحجه ، یعنی مثل فردایی در سال پنجم قبل از هجرت که البته در سالش اختلاف هست

ثانیا اصلا این شق القمر که آیه قرآن هم اونو تایید میکنه و یکی از معجزات پیامبر خاتمه چی هست؟        

ببینین تو کتابای  تاریخی شیعه و اهل سنت مثه این عباس و انس بن مالک و دیگران نقل میکنن که این جوری بیان کردن این واقعه و دلیلش رو :

""این معجزه بنا به درخواست جمعى از سران قریش و مشرکان مانندابو جهل و ولید بن مغیره و عاص بن وائل و دیگران انجام شد،بدین‏ ترتیب که آنها در یکى از شبها که تمامى ماه در آسمان بود به نزدرسول خدا(ص)آمده و گفتند:اگر در ادعاى نبوت خود راستگو وصادق هستى دستور ده این ماه دو نیم شود!رسول خدا صل الله علیه و آله وسلم بدانها فرمود:اگر من اینکار را بکنم ایمان خواهید آورد؟

گفتند:آرى،و آن حضرت از خداى خود درخواست این معجزه راکرد و ناگهان همگى دیدند که ماه دو نیم شد بطورى که کوه ‏حرا را در میان آن دیدند و سپس ماه به هم آمد و دو نیمه آن به هم‏ چسبید و همانند اول گردید،و رسول خدا صل الله علیه و آله وسلم دوبار فرمود:

«اشهدوا،اشهدوا»یعنى گواه باشید و بنگرید!

مشرکین که این منظره را دیدند بجاى آنکه به آن حضرت‏ ایمان آورند گفتند!«سحرنا محمد»محمد ما را جادو کرد،و یاآنکه گفتند:«سحر القمر،سحر القمر»ماه را جادو کرد!

برخى از آنها گفتند:اگر شما را جادو کرده مردم شهرهاى‏ دیگر را که جادو نکرده!از آنها بپرسید،و چون از مسافران‏و مردم شهرهاى دیگر پرسیدند آنها نیز مشاهدات خود را در دو نیم‏ شدن ماه بیان داشتند""


‏راجع به سندیت و معتبر بودنش هم همین قدر بگم که تو این قضیه هم شیعه هم سنی اجماع دارن  . مثلا

""مرحوم طبرسى از علماى شیعه در مقام رد گفتار مخالف گفته:

«المسلمین اجمعوا على ذلک فلا یعتد بخلاف من خالف فیه...»  مسلمانان بر انجام این معجزه اجماع دارند و از اینرو بگفتار مخالف‏اعتنائى نیست.

و ابن شهر آشوب در مناقب فرموده :

«اجمع المفسرون و المحدثون سوى عطاء و الحسن و البلخى فى قوله‏«اقتربت الساعة...»انه اجتمع المشرکون.و آنگاه داستان را نقل‏کرده‏» (6) .

و از علماى اهل سنت نیز فخر رازى در تفسیر مفاتیح الغیب درتفسیر سوره قمر گوید:

«المفسرون باسرهم على ان المراد ان القمر حصل فیه‏الانشقاق... یعنی مراد در سوره انشقاق همین شق القمره """


فقط برای افزایش اطلاعاتتون بگم که امروزه هم تو عکس هایی که از سطح ماه گرفتن ثابت شده این واقعه ، البته چیزی به یقین ما اضافه نمیکنه چون سخن خدا و اجماع علماء شیعه برامون کافیه .

خب پس هم معنی شق القمر رو گفتیم و هم معتبر بودنش رو اثبات کردیم که صددرصد اتفاق افتاده ،  حالا یه نکته بگم که یه مقدار کاربردی هم بشه مطلب و صرفا جنبه ی نقل تاریخ و وقایع نباشه که همینم البته خیلی خوبه ها ، میبینی از بچه شیعه میپرسی شق القمر چیه ؟ میفرمایند یک از بازی های جدید  ایکس باکسه فک کنم ، ورژن 2017:))))

خب پس همون افزایش اطلاعات مفید دینی هم خودش خیلی خوبه ولی میخام یکم به زندگی خودمونم گره بزنم

عزیزان تو متن مشاهده فرمودین که کفار اول از پیامبر خواستن که براشون ماه رو نصف کنه تا ایمان بیارن ، بعد که پیامبر به اذن خدا این کار رو کرد ، همون بی معرفتا که میترسیدن جایگاهشون تو مردم خراب شه گفتن پیامبر جادوگره و ما رو سحر کرده ، (شبیه اون چیزی که تو واقعه ی سحره ی فرعون اتفاق افتاد)   نکنه که ما هم اینجوری باشیم ها !!!

نکنه تو انجام فرایضمون هی دنبال بهانه بگردیم

نکنه خدای ناکرده با توجیهات بیراه حرام خدا رو برای خودمون حلال کنیم!!!

نکنه هی امام زمان بگیم ، ولی ایشون که تشریف بیاورند ، ببینیم با زندگی دنیازدمون نمیسازه ، بگیم آقا جان شما بفرمایید قم ، در جوار عمه ی محترمتون به تدریس علوم حوزوی بپردازید ، به اوضاع کلان شهرها هم کاری ندشته باشید ، مقتضیات زندگی شهروندیست این گونه زندگی کردن

نکنه با نایب ایشون فقط به چشم یک انسان فرزانه نگاه کنیم ، ایشون هی بفرمایند تولید ملی ، ما بگیم آقا امرشون ارشادیه ، مولوی نیست

البته اینها نمونه هایی بود ،  عرضم تمام امیدوارم که از گذشتگان با خوندن این وقایع تاریخی درس بگیریم و برای زندگی خودمون سرمشقی قرار بدیم