عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنِ ابْنِ أَبِی عُمَیْرٍ عَنْ عَلِیِّ بْنِ یَقْطِینٍ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا الْحَسَنِ مُوسَى علیه السلام عَنِ الْمُتْعَهِ فَقَالَ : «وَ مَا أَنْتَ وَ ذَاکَ ؟! فَقَدْ أَغْنَاکَ اللَّهُ عَنْهَا» قُلْتُ إِنَّمَا أَرَدْتُ أَنْ أَعْلَمَهَا فَقَالَ: « هِیَ فِی کِتَابِ عَلِیٍّ (علیه السلام) …»

(کلینی، الکافی، ج۵، ص۴۵۲ و حر عاملی، وسائل‏ الشیعه ، ج۲۱ ، ص۲۲، حدیث ۲۶۴۲۰)


در روایتی با سند معتبر نقل شده است که علی بن یقطین از امام موسی کاظم(علیه السلام) درباره {جایز بودنِ} متعه پرسید. امام(علیه السلام) فرمودند: تو که نیازی به متعه نداری چرا می پرسی؟! علی بن یقطین گفت: فقط می خواهم بدانم. حضرت فرمود: {مشروعیت و جایز بودنِ} متعه در کتاب علی {
علیه السلام} آمده است.

سلام خدمت همه ی دوستان عزیز و گرامی و خوبم

چند روزی نشد مطلب جدید بذارم برای اینکه بیشتر درباره ی موضوع وحشتناک جنجالی ای که قصد دارم چند مطلبی رو بهش اختصاص بدم تفکر کنم .

یادتونه که چند وقتیه مطالبمو به ازدواج اختصاص دادم؟  دیشبم که به گناه بزرگ اسمشو نیار پرداختیم که با بحث ازدواج خیلی مربوطه و میشه گفت عاقبت سهل انگاری مسوولین در امر ازدواج نتیجش میشه افزایش اون گناه . این چند شب آینده قصد دارم به یکی از راه حل های ارایه شده از دین مبین اسلام برای جلوگیری از همون گناه اشاره کنم و با ابعاد جدیدتر و نگاه متفاوت وارد این بحث شیم

موضوعی که گاها ناآگاهانه مورد بحث های غیر کارشناسی قرار میگیره و باعث ضایع شدن اصل موضوع میشه . بحث بسیار حساس  ازدواج موقت

اول از همه مطلب امشبو بعنوان مقدمه و برای اینکه دوستان بیشتری به ما بپیوندن  و از همه مهمتر برای اینکه کسی حقیر رو مورد شماتت قرار نده ، به بیان عقیده ی شخصی خودم راجع به این موضوع میپردازم. لطفا اگر عقیده ی شخصی حقیر رو خوندین ، حتما جوابیه ای که به خودم میدم هم بخونین.

بسم الله الرحمن الرحیم

راستشو بخواین من از همون زمان دانشجویی و بعدتر زمان طلبگی و همین جور تا الان که از درس فارغ شدم و به تبلیغ مشغول هستم ، عقیدم این بوده که مرد باید قبل ازدواج ، به همسر آیندش یه جورایی وفادار باشه و دنبال این برنامه ها نره . البته میدونم چقدر سخته این دوران ، خودم هم 27 سالگی ازدواج کردم و با تمام سختی های دوران مجردی آشنایم .

بعد ازدواج هم که حدس زدن نظر حقیرنباید سخت باشه.

حالا چرا به این عقیده رسیدم؟  ببینین این یه عقیده ی شخصیه و در ادامه در جوابیه بیشتر راجع به درست یا غلط بودنش توضیح میدم ، ولی به شخصه نظرم اینه که همون جور که مرد دوست داره ، فردی که داره باهاش ازدواج میکنه آفتاب مهتاب ندیده باشنش یا اگرم یکم افتاب مهتاب دیدن ایشونو  ، حداقل خیلی ندیده باشنش و کار به جاهای باریک نکشیده باشه  ، خانم هم میتونه یه همچین توقعی از همسر آیندش داشته باشه ، و طبیعیه که دلش بخواد همسرآیندش قبل از ازدواج با هیچ زنی ، رابطه نداشته بوده باشه .

خداییش نمیتونه همچین توقعی داشته باشه؟

پس به همین خاطر شخصا با وجود اینکه علی الخصوص این چند سال اخیر و در موارد متعدد زمینه های این امور برام مهیا بوده ، ولی کلا اجتناب کردم.

امیدوارم که تونسته باشم نظر شخصیمو دقیق رسونده باشم ، و مورد خدای نکرده شماتت و بدگویی عزیزی قرار نگیرم. خداییش هم خیلی سخت بوده.

ضمنا این رو هم بگم که حقیر هیچ گاه به ترویج این عقیده ی شخصی نپرداختم.

اما جوابیه ای به نظر شخصی خودم و احیانا کسانی که چنین عقایدی دارند


جناب آقای سید مهدی شما بیجا میفرمایید که در برابر حلال خدا ، بخواهید کوچکترین موضع گیری ای داشته باشید . نظر شخصی شما هم به درد خودتان میخورد و بس.

همان خدایی که انسان را آفریده ، نیازهای او راهم میشناخته ، و برای این سلسله نیازها ، جواب هایی در عالم خارج آفریده شده و وضع شده . شما لازم نیست دایه ی مهربان تر از مادر باشید .

روایت اول متن را که خودتان در مطلب نوشته اید دوباره بخوانید ، امام کاظم علیه السلام فرموده اند جایز است ، تمام و السلام ،  شما حق ندارید که خودتان را بالاتر از معصوم قرار دهید ،

حلال خدا تا همیشه حلال است و حرام خدا تا همیشه حرام

به اموری که به تمام جوانب آن احاطه ی کامل ندارید ، هرگز دخالت نفرمایید ، شاید صدها گوشه ی ظریف و باریک باشد که عقل شما هرگز به آنها راه نخواهد یافت .

(البته این جوابیه بیشتر با کسایی که از مرحله ی اعتقاد به این نظر فراتر رفتن و بعضا حتی با این سنت ، مخالفت میکنن رودررو میشه)


عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّ اللَّهَ بَعَثَ مُحَمَّداً نَبِیّاً فَلَا نَبِیَّ بَعْدَهُ أَنْزَلَ عَلَیْهِ الْکِتَابَ فَخَتَمَ بِهِ الْکُتُبَ فَلَا کِتَابَ بَعْدَهُ أَحَلَّ فِیهِ حَلَالَهُ وَ حَرَّمَ فِیهِ حَرَامَهُ فَحَلَالُهُ حَلَالٌ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ وَ حَرَامُهُ حَرَامٌ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ فِیهِ نَبَأُ مَا قَبْلَکُمْ وَ خَبَرُ مَا بَعْدَکُمْ وَ فَصْلُ مَا بَیْنَکُمْ ثُمَّ أَوْمَأَ بِیَدِهِ إِلَى صَدْرِهِ وَ قَالَ نَحْنُ نَعْلَمُهُ . {بحارالأنوار ج : 47 ص : 35}

امام صادق علیه السلام فرمود : خداوند محمد (ص) را به عنوان پیامبر برگزید وپس از ان حضرت دیگر پیامبری نخواهد بود وقرآن را بر آن حضرت نازل نمود وآنرا ختم دیگر کتب قرار داد که دیگر پس از آن کتابی نخواهد آمد در این کتاب حلال خود را حلال نمود و حرام خود را در آن حرام نمود وحلال آن حلال است تا روز قیامت وحرام آن حرام است تا روز قیامت در آن اخبار گذشتگان وآیندگان است وسخن فاصل {حق وباطل} میان شماست آنگاه حضرت به سینه خود اشاره نمود وفرمود وما قرآن را میدانیم .

(حقیر  :  چشم  . سلمنا ، ما که از اول گفتیم نظر شخصیست و هرگز قصد اشاعه ی این نظر را نداشته و ندارم:) خخخخخ)

ان شاءالله در شب های آینده به تمام جوانب این موضوع میپردازم اگه زنده بودم . لطفا با نظرات سازندتون کمک بفرمایین.  یا علی