پیامبر صلى الله علیه و آله :

إِنَّ خیارَ عِبادِ اللّه الموفونَ المُطَیِّبونَ؛

  بهترین بندگان خدا کسانى هستند که به وعده وفا کنند و بوى خوش بکار برند.


پیامبر صلى الله علیه و آله :

اَلطّیبُ یَشُدُّ القَلبَ؛

بوى خوش قلب را تقویت مى کند.



پیامبر صلى الله علیه و آله :

صَلاةُ مُتَطَیِّبٍ أَفضَلُ مِن سَبعینَ صَلاةً بِغَیرِ طیبٍ؛

یک نماز با عطر بهتر از هفتاد نماز بدون عطر است.

سلام و عرض ادب و احترام خدمت تمام شما عزیزان

هممون شده که  از کنار فردی رد شدیم و از انوار ساطعه ی ایشون فیض ها برده ایم ، به گونه ای که کمی بعد به حالت تهوع در آمده ایم

آخه بعضیا انقدر نگرانه صرفه جویی در مصرف آبن که به جای هفته ای چند بار ،ماهیانه تشریف میبرن حمام. حالا فرض کنید این آدم های خوشبو جزو متدینین و مسجدی ها و محجبه ها و روزه گیرای ما باشن.

تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل. جوونی که با فرد مسجدی که بوهای ناخوشایند میده ، روبرو میشه ،به نظر شما با تمام ابعاد لطافت دوران جوانی و نوجوانی چه احساسی به کل مسجدی ها و متدینین پیدا میکنه؟

یا مثلا دختر خانمی که با یک حاج خانم محجبه یی که رعایت نظافت رو نکرده؟

حداقلش اینه که احساس ناخودآگاه منفی یی نسبت به این اقشار پیدا میکنه ،اگه نگیم زده میشه

حالا حکمت روایاتی که ابتدای مبحث آوردم دونستین؟

اگر انقدر تاکید در روایات داریم بر بوی خوش واستفاده از عطر یکی ازدلایلش همینه که متدینین عزیز ما با حضور اجتماعیشون باعث جذب افراد بشن

(داخل پرانتز تا باعث اشتباه کسی نشده، استعمال عطر برای خانم ها بیرون از خونه چون باعث جذب نامحرم میشه و دین اسلام بیشترین توجه رو به حفظ بانوان از خطرات احتمالی داره، جایز نیست  : پیامبر صلى الله علیه و آله :

فى أَحکامِ النِّساءِ ـ لایَجوزُ لَها أَن تَتَطَیَّبَ إِذا خَرَجَت مِن بَیتِها؛

جایز نیست زن با بوى خوش از خانه بیرون برود.)

خانم های محجبه ی عزیز هم دقت بفرمایند، من معمولا همه ی جاهایی که خانم ها حضور دارن متناسب با بحث این تذکر رو میدم که خانم های چادری و سروران گرامی انقدر مرتب و سنگین و باوقار در اجتماع حاضر شید ، که هر خانم با پوشش های دیگه حسرت ظاهر شما رو بخوره و تشویق به استفاده از چادر بشه.درسته که نباید در بیرون از خانه عطر استعمال کنید ولی عکسش هم صادق نیست(که نامرتب و با همون انوار ساطعه یه اول بحث در اجتماع حاضر شید)

در روایت اول آمده که کسانی که خوشبو باشند جزو بهترین بندگان خدایند

آی زن وشوهرها خودتونو برای هم خوشبو کنین تا میلتون خدای نکرده به جاهای دیگه نره و هم جزو بهترین بندگان خدابشین

در روایت دوم به یکی از دلایل شخصی استعمال عطر که همون ایجاد آرامش و تقویت قلبه اشاره شده.خیلی خوبه قبل از خواب مقداری عطر گل محمدی که اصل و مرغوب باشه ، به متکاتون بمالید .یه بار تجربه کنید،دعام میکنید.

و اما ببینیم این خوش بویی تا چه حد ارزش داره که پیامبر مهربونمون ارزش یه رکعت نماز با عطر رو 70 برابر بی عطر دونستن و خودشون هم در روایات داریم بخش زیادی از درآمدشونو به خرید عطر تخصیص میدادن.

خداییش جوونای ما اگه اینا رو بشنون که ما همچین پیامبر با کلاسی داشتیم ،عاشقش نمیشن؟

یه توصیه ی مجرب هم دارم که تو خرید عطر زیاد دنبال ارزونی نباشید، به نیت رضای خدا بخرین خوبشو بخرید،نگران پولشم نباشید خدا ان شاءالله جبران میکنه.

سخن آخر هم اینکه در این ماه عزیز که امکان داره به خاطر اینکه مدت زیادی دهان خالیه  و بوهای نامطبوع بگیره و باعث اثرات منفی در مخاطبینمون بشه، استعمال عطر بسیار مستحب و بجاست ومسواک زدن هم اگه چیزی وارد حلق نشه هیچ اشکالی نداره. یا علی .التماس دعا


راستی برای مطالعه یبیشتر میتونین کتاب سنن النبی نوشته ی علامه طباطبایی رو هم مطلعه بفرمایین

منابع :   روایت اول   نهج الفصاحه ص 326 ، ح850

            روایت دوم   کافى(ط-الاسلامیه) ج6، ص510، ح6

            روایت سوم    کافى(ط-الاسلامیه) ج6، ص511، ح7