امام صادق علیه السلام :

المومِنُ لَا یَمضِی عَلَیهِ اربَعُونَ لَیلَه الَا عَرَضَ لَهُ امرُ یَحزُنُهُ یُذَکَرُ بِهِ.


چهل شب بر بنده مومن نگذرد مگر اینکه واقعه ای برایش رخ دهد و او را غمگین سازد و به واسطه آن ، متذکر گردد


امام باقر علیه السلام :

إنَّ اللهَ عَزَّ وَ جَلَّ لَیَتَعَاهَدُ المُومِنُ بِالبَلَاء کَمَا یَتَعَاهَدُ الرَّجُلُ اَهلَهُ بالهَدِیَّةِ مِنَ الَغیبَةِ وَ یَحمِیهِ الدُّنیَا کَما یَحمِی الطَّبیبُ المَریضَ.

 

خداوند عزیز و با جلال از بنده مؤمنش با رنج و بلا دلجویی می کند، همچنان که شخص با هدیه ای که از سفر آورده، از خانواده اش دلجویی می کند و خدا مومن را از دنیا پرهیز می دهد، همچنان که طبیب بیمار را (از بعضی خوردنی ها و آشامیدنیها) پرهیز می دهد


امام صادق علیه السلام :

قَالَ رَسُولُ اللهِ مَثَلُ المَؤمِن کَمَثَل خَامَةِ الزَّرع تُکفِئُها الرِّیاحُ کَذَا وَ کَذَا و َکَذَلِکَ المُومِنُ تکــفِئُهُ الأوجاعُ وَ الأمراضُ وَ مَثَلُ المُنافِق کَمَثَل الإرزَبَّةِ المُستَقیمَةِ الَّتی لا یُصِیبُها شَیءٌ حَتّی یَأتِیَهُ المَوتُ فَیَقصِفَهُ قَصفاً.

 

رسول خدا فرمودند: حکایت مومن حکایت ساقه گیاه است که بادها آن را به این سو و آن سو کج و راست می کنند. مومن هم به واسطه ی بیماریها و دردها کج و راست می شود. اما حکایت منافق، حکایت عصای آهنین بی انعطافی است که هیچ آسیبی به آن نمی رسد، تا اینکه مرگش به سراغش می آید و کمرش را در هم می شکند.

  سلام و عرض ادب و احترام خدمت همه ی عزیزان

امروز به فرموده ی بعضی عزیزان قصد دارم خیلی کوتاه بنویسم.(امتحانی)  

روایت اول یکی از دلایل و فلسفه های امتحان ها و بلاها رو که همون متذکر شدن ما انسانهاست بیان میکنن.گاهی اوقات ما انقدر درگیره دنیا میشیم که از حساب کتاب و روز جزا یادمون میره ، خدا اینجوری میخاد چون دوستمون داره ، حواسمونو جمع کنه.

روایت دوم میفرماید همچنانکه بعضی وقتا طبیب به ما پرهیز میده و یه جورایی تو گرفتاری میندازمون خدا هم به خاطر صلاح خودمون یه سری ابتلا ها و گرفتاریهای به ظاهر تلخ برامون پیشامد میکنه

روایت سوم هم از قول پیامبر به یک شبهه پاسخ میده که فکر نکنید انسانهای بی دین و بی ایمان اگه بلایی سرشون نمیاد ، یعنی چقدر موفق و خوشبختن ،نه قراره همش یکجا سرشون بیاد ولی مومن ها خدا با مریضیها و دردها و... تو همین دنیا خیلی از حساباشونو پاک میکنه که نمونه برای قیامت.

پس نباید زیاد نگران گرفتاریهای این دنیا بود و با منطق و سعه ی صدر باید باهاشون مواجه شد.اگرهم میبینیم خیلی وقته که هیچ اتفاق و بلایی سرمون نیامده ان شاءالله که خیره ولی شایدم یه تلنگرباشه که داریم راهو اشتباه میریم.یاعلی

                 


منابع  :   روایت اول  اصول کافی(ط-الاسلامیه) ، ج2 ، ص 254 (باب شدة ابلاء المومن حدیث 11)

            روایت دوم  اصول کافی(ط-الاسلامیه) ، ج 2 ،ص 255(باب شدة ابلاء المومن حدیث17)

            روایت سوم  اصول کافی(ط-الاسلامیه) ، ج2 ،ص258(باب شدة ابلاء المومن حدیث25)