امام صادق علیه علیه السلام  :

مَنْ تَرَکَ التَّزْوِیجَ مَخَافَةَ الْفَقْرِ فَقَدْ أَسَاءَ الظَّنَّ بِاللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یَقُولُ إِنْ یَکُونُوا فُقَراءَ یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ

هر کس از ترس فقر ازدواج نکند نسبت‏ به لطف خداوند بدگمان شده است. چرا که خداوند می‏ فرماید: اگر آنان فقیر باشند خداوند از فضل و کرم خود بی نیازشان می‏کند.

من لایحضر الفقیه ج 3 ، ص 385


پیامبر صلی الله علیه و آله  :

إِنْ خَطَبَ إِلَیْکَ رَجُلٌ رَضِیتَ دِینَهُ وَ خُلُقَهُ فَزَوِّجْهُ وَ لَا یَمْنَعْکَ فَقْرُه‏

هنگامی که مردی از شما خواستگاری کرد که از دین و اخلاق او راضی بودید به ازدواج با او رضایت دهید. و مبادا فقر او ترا از این رضایت‏ باز دارد

مستدرک الوسایل ج 14 ، ص 188 ،



حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم :

ما مِن شابٍ تَزَوَّجَ فى حَداثَةِ سِنِّهِ اِلاّ عَجَّ شَیطانُهُ : یا وَیلَهُ ، یا وَیلَهُ! عَصَمَ مِنّى ثُلُـثَى دینِهِ ، فَلیَتَّقِ اللّه‏ العَبدُ فِى الثُّـلُثِ الباقى ؛

هر جوانى که در سن کم ازدواج کند ، شیطان فریاد بر مى ‏آورد که : واى برمن ، واى بر من! دو سوم دینش را از دستبرد من ، مصون نگه داشت . پس بنده باید براى حفظ یک سومِ باقى مانده دینش ، تقواى الهى پیشه سازد

نوادر (راوندی) ص12


حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم :

مَنْ تَزَوَّجَ امْرَأَةً لِمَالِهَا وَکَلَهُ اللَّهُ إِلَیْهِ وَ مَنْ تَزَوَّجَهَا لِجَمَالِهَا رَأَى فِیهَا مَا یَکْرَهُ وَ مَنْ تَزَوَّجَهَا لِدِینِهَا جَمَعَ اللَّهُ لَهُ ذَلِکَ.

هر که با زنی به خاطر مالش ازدواج کند، خداوند او را به مال وی واگذار می‏کند، و هر که با او به خاطر جمال و زیبائی‏اش ازدواج نماید، در او چیزی را که خوشایند او نیست، خواهد دید، و هر که با وی به خاطر دینش ازدواج کند، خداوند تمامی این مزایا را برای او جمع می‏ کند.



سلام و عرض ادب خدمت همه ی دوستان گرامی

جند شب راجع به موانع ازدواج صحبت کردیم، برای تنوع امشب یکم راجع به خود ازدواج صحبت میکنیم.

اول یکم با برادرای خودم صحبت کنم. ببنید عزیزان ، میدونم که خیلیاتون که دارین این مطلبو میخونین، الان مجردین و انقدر راجع به ازدواج چیزای عجیب و وحشتناک شنیدین که عمرا بخواین سمت ازدواج برین. مثلا مخارج سنگین عروسی ، هزینه های وحشتناک تالار و ...

مسوولیت های سنگین مرد خونه بودن وخیلی چیزای دیگه.

من آدم خیال بافی نیستم ، و شعار نمیدم که نه شما یاعلی بگو اینا همش الکیه ، نه واقعا تا حدودی چیزایی که شنیدین حقیقت داره ، ولی میخام بگم که میشه یه جورایی حالا که شرایط مالی اکثرمون زیاد جالب نیس، اوضاع رو مدیریت کرد

مثلا از همون اول با مخارج نه چندان عاقلانه ای مثه تالار و شام سنگین و فیلم برداری و ...

مخالفت کنین و اگه جواب نداد برین سراغ یه مورد دیگه

یا مثلا شاید بگین الان دانشجوییم و نمیشه ازدواج کرد. چرا میشه ، فقط باید واقعا همت کنین ، چطور من و امثال من در همون دوره ی تحصیل ازدواج کردیم وشد ، خودمو میگم وضعم از همتون بدتر بود ، مطمین باشید

روایت اولو نگاه بفرمایین ، مضمون آیه ی قرآنه که خود خدا وعده داده کمک میکنه، فقط باید 100درصد توکل کنین و برین جلو ،قول میدم خدا کاراتونو ردیف کنه.

بابا چی جوریاس که اگه یه آدمه معمولی مثلا عموتون به شما بگه من مخارج ازدواجتو تقبل میکنم ، با سر میرین جلو و ذره ای شک به دلتون راه نمیدین ، ولی خدا که مالک تمام موجوداته بهمون قول داده ، به قولش اعتماد نمیکنیم؟؟؟

خواهش میکنم ترس به دلتون راه ندین ، یا علی بگین و با چشم باز برین جلو و نندازین عقب ازدواجو،

روایت سوم رو ببینین تو جوونی ازدواج کنین پوز شیطونو زدین ها.از ما گفتن

تو انتخابتونم به پول و دارایی و خوشگلی و ... اینا زیاد بها ندین ، ببینین ثروت که عصن فکرشو نکن ، همون خدایی که قراره از طریق زن بهتون بده نمیتونه مستقیم به خودتون بده ، زیبایی هم نمیگم کلا ولش کنین ، چون حرف احمقانه ایه ولی زیادم روش مانور ندین ، زیباترین زن دنیا هم که بگیرین ، بعد یه مدت براتون عادی میشه ، و خدای ناکرده اگه آیتم زیبایی خیلی براتون مهم بوده ، ممکنه زن زیبا هم بعد از یه مدت دلتونو بزنه. البته نه در همه ی موارد

یه زیبای متوسط داشته باشه ، دیگه برین رو آیتمای اخلاق و ایمانش تکیه کنین


حالا یکم با خواهرای خودم صحبت کنم،

عزیزان خوب دقت کنین ، تو معیاراتون برای ازدواج رو یکی دو موردش مثل ایمان و اخلاق خواستگار تکیه کنین و بقیه رو به خاطرش جواب رد ندین . روایت دوم رو نگاه بفرمایین.

یه تله داریم برای دختر خانم ها که این جوریه : معیارهای بالا ، رد کردن خواستگارها به امید اومدن خواستگاره بهتر،وسوسه ی شیطان که منتظر باش بهترش میاد هنوز سنی نداری ، بالا رفتن سن ،بقیه شو خودتون حدس بزنین...

خواهش میکنم با خوندن این مطلب به خودتون بیاین و تو این تله نیافتین

به حداقل ها قناعت کنین ، اگه اولیاتونم مخالف بودن ، باهاشون منطقی صحبت کنین و همین تله رو بهشون توضیح بدین و بگین آیندتون بازیچه یه اونا نیست، اگه هم حیا نمیذاره خودتون این حرفا رو بزنین ، از یکی دیگه بخاین ،چه میدونم خواهر بزرگتر، عمو ، عمه ، روحانی مسجد و هرکسی که پدر مادرتون ازش حرف شنوی داره

خیلی طولانی شد . در آخر تجربه ی شخصی خودم رو که خیلی جالبه و بر اساس توکل صد در صدی یه اگه کسی خواست بگه خصوصی براش میفرستم.

عمر در گذره وحشتناک ، یا علی بگین و با توکل و هوشیارانه برین سراغ ازدواج ،خدا قول داده کمکتون کنه.علی یارتون