امام زین العابدین علیه السلام ـ در دعاى مکارم الاخلاق ـ می فرمایند: 

 اللّهُمَّ صَلِّ على محمّدٍ و آلِهِ ، و اکفِنی ما یَشغَلُنِی الاهتِمامُ بهِ ، و استَعمِلْنی بما تَسألُنِی غَدا عَنهُ ، و استَفرِغْ أیّامِی فیما خَلَقتَنِی لَهُ .

بار خدایا! بر محمّد و آل او درود فرست و مرا از کارى که اهتمام بدان [از عبادت و بندگیت ]بازم مى دارد، بى نیاز گردان و مرا به کارى وادار که فردا[ى قیامت] درباره آن از من بازخواست مى کنى و روزهاى مرا در راه آنچه براى آن آفریده شده ام، صرف نما.

سلام به همه ی شما دوستان عزیز
تابستون شده و اکثر شما هم که یا دانشجو یا دانش آموزین و بحث داغ اوقات فراغت این روزا خیلی شنیده میشه. که چی کار بکنیم ؟ کجا بریم ؟ چه کلاسی ثبت نام کنیم و ...
منم قصد دارم راجع به این موضوع امروز صحبت کنم ولی با یه نگاه جدیدتر . شاید وقتی خوندین تصدیق کنین که با چیزایی که تا حالا راجع به این موضوع شنیدین یکم متفاوت بوده
من قصد دارم یه مقدار کلی تر بحث کنم و از اوقات فراغت در تابستون یا عید و هر زمان خاصی بریم بالاتر و کلی تر صحبت کنیم.
ببینید عزیزان ، انسان در هر زمان دو حالت داره یا داره کاری انجام میده یا بیکاره .
مثلا داره کتاب میخونه ، فیلم میبینه ، فکر میکنه ، اسب سواری میکنه ، از کوه بالا میره ، جت اسکی میکنه ، اسکواش بازی میکنه ، همه ی اینا چه خوب چه بد یه کارن ، ولی در مقابلش اینه که یه جا نشسته یا دراز کشیده یا ایستاده و هیچ کاری انجام نمیده .
کار به خوب و بد کارش نداریم ولی خود نفس بیکار بودن خیلی بده از خودم نمیگم ها .ببینید:

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله : 
إنَّ اللّه َ یُبغِضُ الصَّحیحَ الفارِغَ ، لا فی شُغلِ الدنیا و لا فی شُغلِ الآخِرَةِ .
خداوند از شخص تندرست بیکاره که نه در کار دنیاست و نه سرگرم کار آخرت، نفرت دارد.

دیدین پیامبر فرمودن
بالاخره باید مشغول یه کاری باشی، اگه نه شیطون میاد سراغت .
پس ان شاءالله قبول کردین که بیکاری خوب نیس؟
حالا میخام برم سراغ اینکه چی کار کنیم بهتره .خیلی رک و پوست کنده ، کاری که بعد از مرگ که برای هممون هست ازمون پرسیدن عمری که بهت دادیم چی جوری گذروندی ، مثل بعضی از شکلکایی که تو وبلاگ بعضی از عزیزانمونه نشیم(هنرم اینجاها بدرد میخوره،ما که نداریم)
مثال بزنم ؟ فقط بگم عاقتون میکنم اگه با تعصب بخونین:))))   ما هم بلدیما از این شکلکا
مثلا فرشته یه عزیز میپرسه عمرتو چی کار کردی ؟
مقدار زیادیش خواب بودم، پلی استیشن ، دانلود فیلم ، مطالعه یه رمان های عشقولانه ،
همین جور که داریم ادامه میدیم ، فرشته یه عزیز میفرمایند: ببین عزیز جان گفتم چی کار میکردی؟
ما باز ادامه میدیم : دیدن برنامه یه بسیار دیدنیه خندوانه ، ازاون مهم تر طنز دور همی ، راستی مهمتر از همه که یادم رفت تماشای نایت شویه گران سنگ و وزینه چندشنبه با سینا،
که جناب فرشته به همکارشون میفرمان : لطفا ایشون رو به اتاقی که در جهنم براشون درنظر گرفته شده هدایت بفرمایین
شوخی بود ولی واقعنی بود ها!!! یه نگاه به روایت اول مطلب بفرمایین
دیدین  امام سجاد فرمودن که قیامت از زمان هامون و افعالمون باز خواست میشه
حالا شاید خیلی هاتون بگین خب مگه غیر از این کارایی که در سطور قبل گفتین کار و تفریح دیگه ای هم هست؟
بله هست ولی به یه شرط !!!
به این شرط که ذایقتون رو تغییر بدین. ینی چی؟
ببینین کسی که بزرگترین تفریحاتش نگاه کردن بازی ال کلاسیکویه سخته بهش بگی نگاه نکن
اول باید ذایقتونو تغییر بدین . کم کم برین به سمت کارهایی که اگه ازشون پرسیده شدیم رومون بشه بگیم
یه مثال بزنم؟ اکثر مردم شب ها میشینن پای برنامه های حالا یا ماهواره یا تی ویه خودمون ، به نظر من زیاد فرقی نمیکنه ، جفتش وقت تلف کردنه ،(البته به جز معدود برنامه های مفیدش)
چرا این اتفاق میافته ؟ ینی تماشای تلویزیون ؟
به خاطر این که کار و تفریح دیگه ای بلد نیستیم ، خب راهکار بده حاج آقا
چی اشکالی داره خود شما که اهل مطالعه و فهمید، از تو همین اینترنت یه روایته قشنگ ، یه آیه یه قشنگ ، یه داستان پندآموز و... سرچ کنین و خوب یادش بگیرین و شب برای همه تعریف کنین و یکی دو ساعت همه راجع بهش صحبت کنن و نظر بدن؟
ببینین میدونم که دارین میگین ول کن بابا این حرفایه عجیبو ، مگه میشه تو این دوره زمونه از این کارا کرد .اونم با این همه تفریحات.
جوابشو اول گفتم ، باید کم کم ذایقه ها رو تغییر داد. باور کنید میدونم چقدر سخت و نزدیک به غیر ممکنه ولی چون خودم کردم و تونستم ، بهتون میگم که شدنیه.
تو خونه یه من الان 2 ساله تلویزیون نداریم.باور کنید اصلا هم جای خالیش حس نمیشه
ببخشید طولانی شد.بازم در آینده براتون از جایگزین های مناسب تفریحات و کارهای غلط رایج مینویسم.یاعلی