خَفِ اللّه َ لِقُدرَتِهِ عَلَیکَ واستَحىِ مِنهُ لِقُربِهِ مِنک

 

از قدرت خداوند بر خویش بترس و از نزدیکى اش به خود شرمگین باش!

 

وقتی میبینم یکی داره به دیگران زور میگه یا از ضعیف تر از خودش سوء استفاده میکنه ، یاد این روایت می افتم و به حماقتش تاسف میخورم.

زیاد دیدم که استاد کاری با شاگردش برخوردی میکنه که کاملا معلومه از هر جا دلش پره سر اون بنده ی خدا خالی میکنه ، چرا چون به گمانش روزی اون شاگرد دست اونه و زورش به اون میرسه.

معلم هایی رو دیدیم که با دانش آموزانشون برخوردی میکنن که روح تربیت رو از بین میبرن ، یادش بخیر زمان دبستان و راهنمایی چه کتک هایی که دوستانم نمیخوردند(الحمدلله من هیچ وقت چوب گل معلم ها رو تجربه نکردم) یادم میاد دبیر دینیمون ” بینش اسلامی جدید” دانش آموزی رو به خاطر اینکه درس رو خوب جواب نداد چنان زد که یک گوشش کر شد.

یا پدری که چون فرزندش کاری ازش بر نمیاد و نمیتونه از خودش دفاع کنه ، تا جایی که جا داره میزنش و همین پدر عزیز جلوی رییسشون تا کمر کج میشه .(همونجور که احترام پدر واجبه ، پدر هم حق نداره فرزندشو اذیت کنه بدون دلیل، البته بازم احترام پدر واجب تره، حتی اگه زور بگه)

یا سربازهایی که به خاطر یک اشتباه کوچک ، تنبیهی چند برابر اشتباهشون از مافوقشون در انتظارشونه .

همه ی این مثالا که زورگوییه یک فرد نسبت به فرد دیگه رو بیان میکرد ، به خاطر اینه که اون فرد اول خودشو صاحب قدرتی بالا تر از زیردستش میدونست.

امام سجاد علیه السلام فرمودند از قدرت خدا برخودت بترس ، اگه تو تمام این مثالا فرد زورگو حواسش بود که در برابر خدا هیچه و هیچ قدرتی نداره و فقط کافیه خدا اراده کنه تا نیست و نابود بشه ، هیچ وقت به خودش اجازه نمیداد به کسی زور بگه.

چون که خدا هم قدرتش از اون بیشتره و هم همیشه داره میبینش. به قول خود خدا

َنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِید

 ما به او از رگ گردن نزدیک تریم

خیلی مسخره ی که جلوی کسی که باید بعدا جوابگو باشی بهش و قدرتشم از تو خیلی بیشتره ، نافرمانی کنی

ولی خیلی هامون داریم این کارو میکنیم و خودمونم عاقل و باشعور میدونیم.حاضر نیستیم جلوی آدم هایی که خودشون مخلوق و ناتوانن (در مقایسه با قدرت خدا)کوچکترین حرکت ناپسندی انجام بدیم ولی با پررویی کامل خدا رو معصیت میکنیم.

نمونه ی خیلی بزرگ این نافرمانی که ناشی از فراموش کردن ضعف بشر نسبت به قدرت خداست ، منجر به کشته شدن هزاران نفر تو فلسطین و یمن و سوریه و عراق شده.

بیاین هممون با هم به این اشتباه بخندیم چون واقعا خنده داره

امیدوارم هیچ وقت به خودمون اجازه ندیم ، چون کسی از ما رتبش پایین تره یا زورش کمتره کوچکترین بی احترامی ای بکنیم و همیشه قدرته خودمونو با قد رت خدا بسنجیم که به قول ریاضی دان ها حدش به سمت صفر میره و در واقع قدرت ما همون هیچه

یا علی

منابع : روایت ازامام سجاد علیه السلام(بحار الانوار /160/75)

  آیه (سوره ی مبارکه ق /آیه 16)