پیامبر اکرم (ص):

مَن تَتَبَّعَ عَثَراتِ أخیهِ تَتَبَّعَ اللهُ عَثَراتِهِ وَ مَن تَتَبَّعَ اللهُ عَثَراتِهِ یَفضَحهُ.


هر که به دنبال لغزشهای برادرش باشد خدا لغزشهای او را پیگیری می کند و هر که خدا

لغزشهای او را پیگیری کند رسوایش می کند



امام صادق علیه السلام :

إِنَّ مِنْ أَکْبَرِ السِّحْرِ النَّمِیمَةَ یُفَرَّقُ بِهَا بَیْنَ الْمُتَحَابَّیْنِ وَ یُجْلَبُ الْعَدَاوَةُ عَلَى الْمُتَصَافِیَیْنِ وَ یُسْفَکُ بِهَا الدِّمَاءُ وَ یُهْدَمُ بِهَا الدُّورُ وَ یُکْشَفُ بِهَا السُّتُورُ وَ النَّمَّامُ أَشَرُّ مَنْ وَ طِئَ الْأَرْضَ بِقَدَمٍ
 

از بزرگ‏ترین جادو، سخن‏چینى است؛ زیرا با سخن‏چینى، میان دوستان جدایى مى ‏افتد، دوستان یکدل با هم دشمن مى ‏شوند، به واسطه آن خون‏ها ریخته مى ‏شود، خانه‏ ها ویران مى‏ گردد و پرده‏ ها دریده مى ‏شود. سخن‏چین، بدترین کسى است که روى زمین راه مى ‏رود.


سلام خدمت همه ی دوستان خوب

هممون دیدیم احتمالا که دو نفر که با هم رابطه ی خوبی داشتن یهو میونشون شکر اب شد و رابطشون یاقطع شد یا خیلی کمرنگ. معمولا هم تعجب میکنیم . بعد ازتعجب اگه یکم کنجکاو باشیم میریم سراغ جفتشون و دلیل جداییشونو میپرسیم. کاشف به عمل میاد که فلانی از این به اون واز اون به این بدی گفته و میونشونو به هم زده.

چقدر وحشتناک اگه این کار بین یه زن و شوهر صورت گرفته باشه. که اون شخص خبرچین ونمام بیچاره ی دنیا وآخرته و  خاک دو عالم بر سرش

شاید بعضیاتون فک کنین که این موضوع زیاد مبتلی به و شایع نیس، ولی من که مردم میان پیشم و از مشکلاتشون برام میگن و مشورت میکنن میدونم که این سحن چینی چقدر رایج شده و خصوصا کسانیکه نمیتونن خوشبختی یه زوج رو ببینن با این کار باعث میشن که زندگی اونا از هم بپاشه.

اکثر علت این کارم حسادته . شخص سخن چین چون نمیتونه موفقیت کسی رو ببینه میخاد با این کار اونم در سطچ پست خودش پایین بیاره.

خوب به روایت اول دقت کنید.معصوم فرموده اگه دنبال خطاهای دیگران باشی خدا هم دست خودتو جلوی مردم رو میکنه.

چیکارداریم کی چیکار میکنه .به ماچه .ول کنیم زندگی مردم رو.مطمینا انقدر خودمون گیر وگور داریم که نوبت به دیگران نرسه.انقدر دنبال سرک کشیدن تو زندگی دیگران نباشیم.

نکته ی مهم :  اینا که گفتم ربطی به امر به معروف ونهی از منکر نداره ها . اون یه بحث دیگس

بله یه جایی کسی علنا گناه میکنه مانباید بگیم به ماچه .اتفاقا باید بریم و تذکر بدیم

ولی تو کارای خصوصی و شخصی افراد که به سطح اجتماع نمیکشه به ما چه که تو زندگی مردم سرک بکشیم

واما حرف آخر که یه راهکاره :

عزیزان بیاین هممون در درون خودمون یه کمپین تشکیل بدیم که اساسش بر اساس این یه بیتت شعره

هر که عیب دگران پیش تو آورد و شمرد    بیگمان عیب تو پیش دگران خواهد برد

قرار بذاریم من بعد کسی خاس جلوی ما از کسی بدی بگه ، سریع بحث رو عوض کنیم و اجازه ی سخن چینی رو به کسی ندیم. تا این رذیله ی زشت از جامعمون ریشه کن شه . ان شاءالله

روایات  بیشتری رو میتونین تو این قسمت ها پیدا کنین:

روایت اول   کافی(ط-الاسلامیه) ج 2 ، ص 355 ، ح 5

روایت دوم   احتجاج(طبرسی) ج 2 ، ص 340 - بحارالأنوار(ط-بیروت) ج 60، ص 21، ح 14