به طور کلی در این که در ازدواج (دائم یا موقت) دختر باکره ای که به حد بلوغ رسیده و رشیده است، یعنی مصلحت خود را تشخیص می دهد، اذن پدر شرط است یا نه، چند نظر هست:
الف: اذن پدر لازم است. (آیات عظام: امام خمینی، مکارم شیرازی، سیستانی، شبیری زنجانی، تبریزی، نوری همدانی).
[البته آیت الله سیستانی در دختری که متصدی امور زندگی خویش باشد اذن پدر را بنا بر احتیاط واجب لازم میداند نه به فتوا]
ب: بنا براحتیاط واجب اذن پدر لازم است(آیات عظام: خامنه ای، اراکی، خوئی، گلپایگانی، فاضل لنکرانی، صافی، وحید خراسانی)
نکته: طبق استفتایی که از دفتر آیت الله وحید خراسانی شده است زنی که یک بار ازدواج کند وبر اثر ازدواج و یا از طریق گناه (زنا و وطی به شبهه) بکارتش از بین برود، برای ازدواج بعدی نیاز به اجازه پدر نداردولی اگر ازاله بکارت بخاطر پریدن ویا حادثه ای و یا ازطریق خودارضایی باشد، باید برای ازدواج(دائم یا موقت) اجازه ی پدر گرفته شود
ج : تکلیفاً لازم است، یعنی اگر بدون اذن پدر عقد خوانده شود عقد صحیح است، ولی فردی که باید اجازه میگرفت و نگرفته، معصیت کار است(آیت الله بهجت)
د: اذن پدر لازم نیست ولی خوب است رعایت شود( آیت الله سید صادق روحانی، سوال حضوری از محضر ایشان، و آیت الله گرامی، توضیح المسائل، مسئله۲۶۰۳)(البته یادمه که آیت الله گرامی فرموده بودند اگه باعث اذیت پدر بشه حرامه)
ه: به نظر آیت الله اردبیلی، اگر دختر باکره اى که به حدّ بلوغ رسیده و رشیده است ـ یعنى مصلحت خود را تشخیص مى دهد ـ بتواند زندگانى خود را به نحو مستقل اداره کند و قدرت تصمیم گیرى صحیح در امور زندگى خود را داشته باشد و بیم آن که فریب بخورد در میان نباشد، چنانچه بخواهد ازدواج کند، احتیاجى به اجازه پدر یا جدّ پدرى خود ندارد و در غیر این صورت، بنابر احتیاط واجب باید از پدر یا جدّ پدرى خود اجازه بگیرد و اجازه مادر و یا برادر لازم نیست. همچنین بنابر احتیاط واجب دخترى که باکره نیست نیز همین حکم را دارد( آیت الله اردبیلی توضیح المسائل مسأله ۲۸۳۰.)
سلام دوستان عزیز امیدوارم که همیشه حالتون خوب باشه.
مطلب قبلی مقدمه ای عرض شد راجع به ازدواج موقت و نظرشخصی حقیر و جوابیه ای به آن نظر، خدا رو شکر خوشحالم که نظرات دوستان در هر موضعی ، چه موافق و چه مخالف ، با یک نوع متانت و احترام که واقعا نشان دهنده ی فهم بالای اعضاء بیانه ، همراه بود.
حقیقتا انتظار کامنتای خیلی ناراحت کننده ای رو داشتم ، ولی شعور بالای عزیزان بیانی ، منو سورپرایز کرد و واقعا از همتون حتی کسانی که فقط مطلب رو مطالعه فرمودن و هیچ نظری نذاشتن ، صمیمانه تشکر میکنم.
اما امشب ، میخام خیلی بی سانسور نظر فقهای بزرگوار شیعه رو درباره ی یکی از شروط ازدواج که شامل ازدواج موقت هم میشه خدمتتون عرض کنم.
همونطور که اول متن مطالعه فرمودین، یه عده از مراجع اجازه ی پدر رو برای دختر خانم لازم و واجب میدونن ، عده ای بنابر احتیاط واجب، عده ای تکلیفا یعنی عقدشون درسته ولی مرتکب گناه شدن، عده ای هم لازم نمیدونن، وعده ای هم میفرماین که بهتره رعایتش
اولا اون تعداد از مراجع که لازم میدونن یا احتیاط دارن ، میشه گفت که اصل ماجران و کفه ی سنگین ترازو رو در اختیار دارن، ولی خب کسایی مثه آیت الله بهجت هم خودشون به تنهایی دنیایی هستن ، و اگه انصاف رو رعایت کنیم ، حداقل در عالم حوزه و فقاهت ، مراجعی که اذن پدر رو لازم نمیدونن ، اصطلاحا نظراتشون شاذ و شک برانگیزه.
این بحث فقهی امشب.
اما موضوع امشب رو میخام از دو دیدگاه دیگه هم بررسی کنم .
اول دیدگاه شخصی خود حقیر و خیلی از مراجع و فقهای بزرگوار شیعه ، اونم اینکه عزیزان دختر خانم های گرامی ، خیلی بی پرده ، سرتون کلاه میره، برای همین باید یکی مثه پدر بالای تصمیماتتون نظارت داشته باشه، نه بخاطر ضعف یا چیز منفی ای ها ، بخاطر اینکه خلقت شما و فطرت شما عاطفیه ، و زود شیفته میشین و زود فریب میخورین، تاریخ هم گواه بر این مدعاست،
البته اهل مصلحت اندیشی به هر قیمتی نیستم و دیدگاه دوم هم بیان میکنم که جنبه ی واقع گرایانه ی موضوعه ، و اونم اینکه بالاخره قایل به عدم لزوم اذن پدر هم در بین مراجع داریم، شاید عده ای بگن اون مراجع جزو نمیدونم فلان شورا و ... نیستن و یا صلاحیت علمیشونو زیر سوال ببرن ، ولی با وجود اینکه حقیر هم به خاطر بعضی موضع گیری های بعضی از اون مراجع نسبت به ولایت فقیه ، دل خوشی ازشون ندارم ، ولی در مقام علمی و انصاف ، نباید مقام علمی اون مراجع رو زیر سوال برد ، کسانی که در فقه عمری تلاش کرده اند و زحمت ها کشیده اند.
البته این یه نظره و خودم میتونم ساعتها به نقد بکشمش که شاید تو مطالب بعد همین کار رو انجام بدم
خواهشمندم که با نظراتتون چه موافق چه مخالف ، به پخته شدن مطلب کمک بفرمایید
ممتون موفق باشین . یا علی