ارْکَبوا هذهِ الدَّوابَّ سالِمَةً واتَّدِعُوها سالِمَةً ، ولا تَتَّخِذوها کَراسِیَّ لأحادیثِکُم فی الطُّرُقِ والأسْواقِ ، فَرُبَّ مَرْکوبَةٍ خَیرٌ مِن راکِبِها وأکْثَرُ ذِکْرا للّهِ تبارکَ وتعالى مِنهُ .
چارپایان سالم را سوار شوید و آنها را سالم نگه دارید و آنها را کرسى خطابه و صحبتهاى خود در کوچه ها و بازارها نکنید ؛ چه بسا مرکوبى که از سوارهاش بهتر است و بیشتر از او به یاد خداى تبارک و تعالى است .
کنزالعمّال : 24957 منتخب میزان الحکمة : 170
عنه صلى الله علیه و آله و سلّم :
للدّابهِ على صاحِبِها سِتُّ خِصالٍ : یَعْلِفُها إذا نَزلَ ، ویَعْرِضُ علَیها الماءَ إذا مَرَّ بهِ ، ولا یَضْرِبُها إلاّ على حقٍّ ، ولا یُحَمّلُها ما لا تُطیقُ ، ولا یُکلّفُها مِن السَّیرِ إلاّ طاقَتَها ، ولا یَقِفُ علَیها فُواقا .
حیوان شش حق به گردن صاحب خود دارد : هر گاه از آن پیاده شد علفش دهد ، هرگاه از آبى گذشت آن را آب دهد ، بى دلیل آن را نزند ، بیشتر از قدرتش آن را بار نکند ، بیشتر از توانش آن را راه نبرد و مدّت زیادى روى آن درنگ نکند .
مستدرک الوسائل : 8 / 258 / 9393 منتخب میزان الحکمة :170
سلام خدمت دوستای بیانی گل خودم
امیدوارم شاد و سرحال باشین و غم وغصه ای هم نداشته باشین
در ادامه ی موضوع حیوانات قصد دارم توامان هم به حقوق حیوانات بپردازم ، هم در ضمن اون شبهه های وارد به دین اسلام و پیامبر مهربانی ها را کمی جواب بدم.
در دین اسلام مثل سایر ادیان الهی حق هر موجودی محترمه . گیاه و حیوان و انسان هم نداره
روایات رو نگاه بفرمایید تو کدوم کتاب بشری دیدین که انقدر دقیق و جزیی به حقوق حیوانات پرداخته بشه ؟
در لسان اهل بیت فراوان داریم چنین روایاتی که رو احترام به حقوق حیوانات تکیه دارن . من فقط چند نمونشو آوردم. با یه سرچ ساده میتونین کلی دیگه روایت پیدا کنین تو این زمینه
اما شاید یکی بگه خب این روایات که ذکر کردین مال اون زمان بوده که اسب و شتر و .. داشتن چه بدرد الان ما میخوره ؟
ببینین قصد من رسوندن این مفهوم بود که حق حیوانات چقدر محترمه ولی باشه یه روایت دیگه هم میارم براتون . امیدوارم نگین که گنجشک هم دیگه امروز نیست تو اطرافمون:
پیامبر خدا صلى الله علیه و آله :
هر کس گنجشکى را بى سبب بکُشد، آن گنجشک در روز قیامت از او به درگاه خدا بنالد و بگوید : پروردگار من ! فلانى مرا نه براى استفاده که بى سبب کشت
اون بچه هم بزرگترش مسووله ، نباید که بچه ها رو آزاد گذاشت هر کاری خواستن بکنن که . چرا بعضی اولیا انقدر بی مسوولیتن.
هر جا دارن یه عده رو میکشن میبینی صدای اذان هم تو پس زمینش میذارن
ما باید این روایات رو تو دهان اونها بکوبیم که ببینید اینه مکتب ما، اینه اسلام واقعیه ما، وقتی به حقوق حیوانات اینجوری اهمیت میده تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل .
داریم زن بدکاره ای بخاطر اینکه سگ تشنه ای روسیراب کرد خدا اونو بخشید
این شمایید که حقوق انسانها را چه برسد به حیوانات از بین میبرید و به اون افتخار هم میکنید
تازه همین حیوانات هم مثل سگ و گربه و ... که نگه داری میکنن و دوستشون دارن به خاطر خلاء عاطفی ایه که دچارش شدن. اصلا بهتون بگم که این کارشونم یه نوع تضییع حقوق حیواناته ، کدوم حیوانی بنابر غریضش دوست داره که خونگی بشه ؟ و هر روز باشامپو شسته بشه؟ حیوانات دوست دارن آزاد زندگی کنن.
یا اینکه توژنتیکشون دستکاری بشه ، باور کنید تو ژن بعضی سگها انقدر فضولی کردن ، مثلا سگ بولداگ رو با یکی از این سگ کوچولوها ترکیب کردن، بعد سگ کوچیکه حامله شده بود ، نمیتونست بچشو بدنیا بیاره ، چون خیلی گنده بود . به نظر شما خود غربیها وحشی و درنده خو نیستن؟
بگذریم
تو بحث گفتمانی منظورم این نبود که سیاست رو بیخیال بشیم.خودمون هم سیاسی هستیم ولی پرداختن به بعضی چیزا باعث بدبینی به افراد میشه .مثلا همین اقای شهاب مرادی که کاربری گفتن باسند و مدرک نبود و این باعث میشه اذهان نسبت به بنده خدایی بدبین بشه یا....
این موضوعات یا باید با سند و مدرک باشه یا اصلا بهش پرداخته نشه چون ادم چیزی که اولین بار میشنوه چنان روش تاثیر میگذاره که هرچقدر هم برعکسش رو بگن دیگه اون اولی که شنیده شاید براش کمرنگ بشه ولی کلهم از بین نمیره ته ذهن یه چیزایی میمونه.اجازه بدین یه مثالی بزنم
چند سال پیش مجری برنامه سحر ماه رمضان بود جمشید فرزاد تو گوگل سرچ میکردی همه جا نوشته بود با یه خانمی بوده و گشته و غیره بعدها معلوم شد دروغه حالاابرویی که از اون بنده خدا رفته برمیگرده؟
نمیگم تو سخنرانیهایی که بزرگان دارن بله میشه اونارو به عنوان سند ارائه کرد و سیاسی کاری کرد ولی تو موضعاتی که عمومی نیست و سند و مدرکی نیست بهتره وارد نشیم چون حلالیت خواستن از بعضی ها واقعا دشواره و حق الناس هم که خودتون میدونین چیه دیگه.