وَ أَمَّا الْحَوَادِثُ الْوَاقِعَةُ فَارْجِعُوا فِیهَا إِلَی رُوَاةِ حَدِیثِنَا فَإِنَّهُمْ حُجَّتِی عَلَیْکُمْ وَ أَنَا حُجَّةُ اللَّه علیهم

 

در رویدادهای دینی به راویان احادیث ما رجوع کنید زیرا آنها حجت من برشما ومن حجت خدا بر آنانم

 

به مناسبت سالروز وفات حسین بن روح نوبختی در 18 شعبان سال 326 هجری قمری مناسب دیدم که این روایت از امام زمان رو نقل و بحثی متفاوت و جدید براتون باز کنم.

اما مختصری راجع به حسین بن روح:

ابوالقاسم حسین بن روح نوبختی درگذشته در سال 326ق، سومین نایب خاص امام مهدی (عج) که از معتمدان محمد بن عثمان (دومین نایب امام زمان علیه‌السلام) و از نزدیکان وی در بغداد بوده است.

حسین بن روح را از اصحاب امام حسن عسکری(ع) دانسته‌اند و گویند محمد بن عثمان در واپسین روزهای حیات، به دستور امام مهدی (عج) او را به عنوان جانشین خود معرفی کرد؛ پس از آن شیعیان برای تحویل اموال به وی رجوع می‌کردند.مدت نیابت او ۲۱ سال بوده است.(نقل از پایگاه ویکی شیعه)

خدا رحمتش کند ان شاءالله

 

اما صحبت اصلی با توجه به روایت حضرت صاحب الزمان: در روایت دقت کنید ، فرمودند به راویان حدیث ( البته در فقه بحث میشود که منظور فقیهان هستند نه هر راوی ای ) مراجعه کنید زیرا آنها حجت من بر شمایند و...

بسیار زیاد جدیدا میشنویم که بخصوص قشر تحصیل کرده ی ما مدعی میشن که ما خودمون همه چیزو میفهمیم و نیازی به تقلید از مراجع نداریم . و بر همین نظر از خودشون فتوا میدنو هر چیزی رو خودشون تفسیر میکنن .

چیزهایی که برای فهمشون حداقل 20 ، 30 سال درس خوندن لازمه .

وقتی هم بهشون میگی بابا جان شما که تو زمینه ی علوم دینی تخصص نداری چه جوری انقدر راحت اظهار نظر میکنی ؟ میفرمان که مگه علوم دینی هم تخصص میخاد؟ باید دلت پاک باشه و اصل نیته و از این جور حرفها.

عزیزان علوم دینی بسیار وسیع و تخصصیه، من خودم قبل از رفتن به حوزه لیسانس ریاضی گرفتم . یعنی لیسانس سختترین رشته ی دانشگاهی. باور کنید دروس سطوح عالی حوزه مثلا اصول فقه و فلسفه و... به مراتب پیچیده تر و بحث برانگیزتر از دروس دانشگاهیه.

چه طور ممکنه کسی که هیچ علمی در زمینه ی علوم حوزوی کسب نکرده بخواد راجع به مسایل دینی اظهارنظر کنه؟

یاد خاطره ای افتادم . زمان دانشجویی استادی داشتیم که خیلی با ایشون دوست وصمیمی بودم .تاحدی که رابطه ی ما بیشتر دوستی بود تا شاگرد و استادی. آخرای دوره ی لیسانس بود که پیش ایشون رفتم تا راجع به سیر مطالعاتم برای آزمون فوق لیسانس با ایشون مشورت کنم ، ایشون پرسید سید درسها چی جوری پیش میره . گفتم به خاطر ماه رمضان و روزه کمی کمتر میخونم ، ایشونم خیلی راحت گفت خب روزه نگیر ، گفتم استاد نمیشه که به خاطرکند شدن مطالعه روزه نگرفت، شما از کجا این حرفو میزنید، که ایشون گفت من خودم مرجع خودمم.

ببینید کسی که دکترای ریاضی داره و بسیار موفقه تو اون زمینه هنوز به این حد از آگاهی نرسیده که هر علمی تخصص داره و نمیشه بدون تخصص تو اون نظر داد.اتفاقا این صحبتو تو جمع عمومی وکلاس هم کرده بود ایشون .بعدها از دوستانم شنیدم که ایشون با وجود جوانی  به گمانم سرطان گرفتن و البته مثل اینکه الان بهبود یافتن.

غرضم اینه که ما با رجوع به مراجع دینی برای خودمون در برابر خدا حجت میاریم ، ولی اگر سرخود عمل کنیم احتمال اینکه به بیراهه بریم بسیار زیاده همچنانکه خیلی ها امتحان کردن و عاقبت به فنا رفتن

منبع: روایت (کمال الدین454/2)