الصَّوْمُ فِی الْحَرِّ جِهَاد(پیامبر اکرم)

روزه گرفتن در گرما، جهاد است

 

إِنَّمَا فَرَضَ اللَّهُ (عَزَّ وَ جَلَّ) الصِّیَامَ لِیَسْتَوِیَ بِهِ الْغَنِیُّ وَ الْفَقِیر(امام صادق علیه السلام)

خداوند روزه را واجب کرده تا بدین وسیله دارا و ندار (غنى و فقیر) مساوى گردند

 

 إِنَّمَا أُمِرُوا بِالصَّوْمِ لِکَیْ یَعْرِفُوا أَلَمَ الْجُوعِ وَ الْعَطَشِ فَیَسْتَدِلُّوا عَلَى فَقْرِ الْآخِرَة(امام رضا علیه السلام)

مردم به انجام روزه امر شده اند تا درد گرسنگى و تشنگى را بفهمند و به واسطه آن فقر و بیچارگى آخرت را بیابند

 

فرض الله ...َ الصِّیَامُ ابْتِلَاءً لِإِخْلَاصِ الْخَلْق(امام علی علیه السلام)

خداوند روزه را واجب کرد تا به وسیله آن اخلاص خلق را بیازماید

 

سلام خدمت همه ی دوستان عزیزم

اول روایت اولو براتون آوردم که یک بشارت و خبر خوش بهتون بدم .همون جور که خوندین طبق فرموده ی پیامبر روزه گرفتن تو این روزا که هوا هم تا حدی گرم شده جهاد حساب میشه، تازه روزاهم که خیلی بلنده.

 

از این بگذریم چند تا روایت براتون آوردم که بعضی دلایل واجب شدن روزه رو از زبان اهل بیت سلام الله علیهم بیان میکنه . مثلا تو روایت دوم از لسان امام ششم یکی از دلایل روزه اینه که بین پولدارا و فقرا در گرسنه بودن یک تساوی یی برقرار شه .

تو همین مضمون ولی کاملتر روایت سوم از امام ریوف که یکی از فلسفه های روزه رو همین مطلب میدونن که کسانی که یادشون رفته که تو گوشه و کنار شهر ومحل زندگیشون عده ای هستن که به هر دلیلی دارن تو فقر و گرسنگی زندگی میکنن ، یادشون بیاد

عزیزان ،تازه گی ها خیلی شبهات تو شبکه های اجتماعی زیاد شده که دین اسلام به فقرا اهمیتی نمیده و ...

این یک جواب دندان شکن به این عکس نوشته های کذایی که خدا یکی از اصلی ترین برنامه های دین اسلام یعنی روزه رو برای یادآوری حال فقرا قرار داده . بگذریم که خمس و زکات و انفاق و....هم در همین راستاست

وقتی اغنیای جامعه توی مدت این یک ماه برخلاف بقیه ی سال که از انواع و اقسام خوردنی ها لذت میبردن ، این تلذذشون محدود میشه و طعم گرسنگی رو میچشن کم کم به خودشون میان که ای داد چقدر سخته گرسنگی و اگه یه ذره وجدانشون بیدار مونده باشه حتما حتی اگه شده به طور هیجانی و کوتاه مدتم که شده یه کارایی برای فقرا انجام میدن.

نکته ی بعد که توروایت امام علی علیه السلام بهش اشاره شده اینه که روزه یکی از معیارعای سنجش اخلاص افراده .

ینی چی؟ ببینید هممون میدونیم که واقعا یکی از سختترین امتحان ها ، امتحانه شکمه .

خیلی سخته که تو یخچال شربت و آب خنک باشه ولی تو تشنه باشی ، خیلی سخته که بوی انواع غذاها از آشپزخونه بیاد و تو گرسنه باشی ، واقعا سخت نیست؟ مخصوصا برای خانوما که باید با همون گرسنگی خودشون غذا هم درست کنن.

تو این امتحان بعضیا رد میشن و نمیتونن جلوی شکمشونو بگیرن و بعضیا هم قبول میشن و میتونن جلوی شکم و سایر اعضاءشون رو بگیرن و به دستور خدا عمل کنن.

خیلی مختصر گوشه هایی ازدلایل وجوب روزه رو از لسان اهل بیت براتون بیان کردم . ان شاءالله تو شبای آینده بیشتر راجع بهش صحبت میکنیم. یا علی

منابع: روایت اول بحار الانوار/ج93/ص 257

         روایت دوم من لا یحضره الفقیه ج2/ص73

         روایت سوم وسایل الشیعه ج10/ص

         روایت چهارم تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص176