بسم الله الرحمن الرحیم
وَلَا تَقْفُ مَا لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ کُلُّ أُولَٰئِکَ کَانَ عَنْهُ مَسْئُولًا

سوره ی مبارکه اسراء آیه 36


امام علی علیه السلام:

مِنَ الخُرقِ المعاجَلَةُ قَبلَ الإمکانِ و الاَناةٌ بعدَ الفُرصةِ؛

شتاب کردن در کاری پیش از بدست آوردن توانایی و سستی کردن بعد از به دست آوردن فرصت از نادانی است.

وسایل الشیعه ج 14، 84
سلام خدمت همه ی دوستان خوب و بزرگوار خودم. ان شاءالله که در این شبای مبارک دل های همتون شاد باشه و هر غم و غصه ای هم که دارید به برکت این شب های عزیز برطرف بشه

صحبت میکنیم امشب با هم راجه به موضوعی که خوبه بهش یه مقدار پرداخته بشه چون کمتر به طور عمقی و دقیق بهش پرداخته شده .

آیه ی 36 سوره اسراء رو ملاحظه فرمودین ؟ بحث امشب ما همینه

عمدا ترجمشو اینجا میارم که بیشتر دقت بشه بهش :


و از چیزی که به آن علم نداری [بلکه برگرفته از شنیده ها، ساده نگری ها، خیالات و اوهام است] پیروی مکن؛ زیرا گوش و چشم و دل [که ابزار علم و شناخت واقعی اند] موردِ بازخواست اند


ملاحظه فرمودید عزیزان، تو چیزی که توش سررشته نداریم و اینجا و اونجا و از این واون شنیدیم یا نه با عقل خودمون بهش رسیدیم ، که درست بودنش معلوم نیست قطعی باشه پیروی نباید کرد . یکی از پیروی ها مثلا اینه که با اوصافی که گفتیم راجه به موضوعی شروع کنیم بحث کردن یا مطلب نوشتن یا ....

حالا اومدیم و این کارو کردیم ، خب چی میشه مگه ؟ آخر آیه رو نگاه بفرمایید چون که بعدا مورد بازخواست قرار میگیریم به خاطر این اعمالمون . ممکنه خودمونو عاقبت به شر کنیم ها . میدونین آخرش کجاست ؟  ان شاءالله که هممون معاد رو پذیرفتیم دیگه ، اگرنه که اول باید بریم اونو درست کنیم .

حالا چند تا مثال براتون بزنم که با بحث مانوس تر بشیم .

ببینین زیاد میشه مردم میان پیشم و شروع میکنن به صحبت کردن ، تکی ، چندنفری ،  باور کنید که این آیه تو اکثر این میتینگ ها برام تجلی پیدا میکنه .

از دلایل افزایش گازهای گلخنه ای بگیر تا علل شیوع دوقلوزایی در سنوات منتهی به سال 1395 خخخ:)))

میدونم بالاخره همه دوس دارن صحبت کنن ، خب خدا خیرمون بده راجه به یه چیزی که توش تخصص داریم صحبت کنیم ، نونوا بگه چی جوری میشه نون خوب پخت ، بغال بگه چی جوری میشه یه کاسبی کم ریسک راه انداخت ، ماما از راه های جلوگیری از سقط جنین بگه ، طلبه از خدا پیغمبر و رابطه ی مسایل روز با دین اسلام بگه ، پزشک تو طبابتش صحبت کنه و....

آخه مسوولیت داره عزیزان ، حالا این مسوولیتم مراتب داره ، ینی چی؟

ببینین همون عزیزانی که گفتم میان پیش من صحبت کردن خب نهایت برد صحبتهای این عزیزان دو سه نفر بیشتر نیست که تازه همونم همشون با هم تو تمام زمینه ها مخالفن خخخ:)))

ولی خب کسی رو فرض کنین که تو زمینه ای که علم کافی نداره ، صحبت میکنه و خدای ناکرده جایی صحبت میکنه که صداش به گوش عده ی زیادی هم میرسه . مثلا تو زمینه ی مسایل شرعی و فقهی و کلا مربوط به دین صحبت میکنه درجایی که واقعا علمش رو نداره ، فقط چون کمی تو زمینه های دیگه علمش بالا رفته فکر میکنه که میتونه تو زمینه ی دین هم صحبت کنه ، نه عزیز دل برادر ، میدونین صاحب نظر شدن تو مسایل دینی چند سال درس خوندن و مجاهدت میخاد؟؟؟

علماء ما مثال بزنم، آیت الله صافی گلپایگانی نزدیک به 90،80 سال علم آموختن و عمرشون رو صرف تحصیل و تدریس و فقیه شدن کردن ، تازه چی جوری؟ نقل میکنن ایشون که مدام سر میز مطالعشون هستن (تو این سن، حدود صد سالگی ، ماشاءالله)

زنگ تفریحشون مثلا دو دقیقه که میخان استراحت کنن و آب یا چایی ای میل بفرمایند ، کتاب اصلی شون رو کنار میذارن و تو اون دو دقیقه یه کتاب فرعی تر رو مطالعه میفرمایند.

حالا عزیزی مثلا با چند سال درس خوندن و بعضا تو یه رشته غیر مرتبط بیان و راجع به دین اسلام و بدتر از اون درباره علماء اسلام صحبت کنن و نقد کنن و نظر بدن .

من از شما میپرسم چنین فردی مسوول نیست ؟

از او پرسیده نخواهد شد که شما با چه پشتوانه علمی و فقهی راجع به کسانی صحبت کردی که تمام عمرشان را در راه گسترش اسلام و آموزش مسایل شرعی به انسان ها صرف کرده اند؟

مگه نه اینکه از بدو تولد که اذان و اقامه تو گوش ماخونده میشه ، بعدترش عقیقه و ختنه و بعدترش ازدواج و .... و آخرش نماز میت و تلقین و... یه عزیز فقیه باید اینا رو برامون انجام بده و احکامش رو به ما یاد بده . نکنه اون عزیزان بی نیاز از این مسایلن؟

ولی چرا یه عده به این نصایح گوش نمیکنن و عاقبت خودشون رو به خطر میندازن؟ روایت زیر رو نگاه بفرمایید بدون هیچ توضیحی :

امام کاظم علیه ‏السلام :

إِنَّ الزَّرعَ یَنبُتُ فِى السَّهلِ وَلایَنبُتُ فِى الصَّفا فَکَذلِکَ الحِکمَةُ تَعمُرُ فى قَلبِ المُتَواضِعِ وَلا تَعمُرُ فى قَلبِ المُتَکَبِّرِ الجَبّارِ، لأِنَّ اللّه  جَعَلَ التَّواضُعَ آلَةَ العَقلِ وَجَعَلَ التَّکَبُّرَ مِن آلَةِ الجَهلِ؛
زراعت در زمین هموار مى روید، نه بر سنگ سخت و چنین است که حکمت، در دل هاى متواضع جاى مى گیرد نه در دل هاى متکبر. خداوند متعال، تواضع را وسیله عقل و تکبر را وسیله جهل قرار داده است.

تحف العقول، ص 396



عرضم تمام عزیزان ، یکی از اونجاهایی که زیاد اون تبعیته داخل متن آیه ی اول بحث ، صورت میگیره همین محیط های فضای مجازیه ، عزیزی مطلبی مینویسه که بدون علم علماء رو مثلا میکوبه و باعث وهم افکار راجع به ایشان میشه ، ما نباید زیر متنش از این پیغام ها بذاریم که: 

بسیار استفاده کردیم .ممنون

خیللللللی عالی

دمت گرم

البته قبول دارم که خیلیا عصن متن مطالب رو نمیخون ، خب ولی بازم مسوولیما ، باور کنین دنیا مزرعه ی آخرته ، برای همین گفتن مزرعه ، یعنی باید جون بکنی ، عرق بریزی ، زحمت بکشی تا دینتو حفظ کنی

خیلی ممنونم که وقت گرانمایتونو صرف این وبلاگ فرمودین . ازتون نهایت سپاس رو دارم و دعا میکنم که همتون عاقبت به خیر بشین به حق پنج تن آل عبا    علی یارتون

ادامه دارد...