رسول اکرم صلی الله علیه و آله :

مَن لا یَرحَم لا یُرحَم وَ مَن لا یَغفِر لا یُغفَر لَهُ

هر کس رحم نکند به او رحم نشود، هر کس نبخشد بخشیده نشود

امام على علیه‏ السلام :

اِرحَم مَن دونَکَ یَرحَمکَ مَن فَوقَکَ وَ قِس سَهوَهُ بِسَهوِکَ و َمَعصیَتَهُ لَکَ بِمَعصیَتَکَ لِرَبَّکَ و َفَقرَهُ إِلى رَحمَتِکَ بِفَقرِکَ إِلى رَحمَةِ رَبِّکَ؛

به زیر دست خود رحم کن تا بالا دستت به تو رحم کند و خطاى او را با خطاى خودت و نافرمانى‏اش از تو را با نافرمانى خود از پروردگارت و احتیاج او به ترحم تو را به احتیاجت به رحمت و بخشایش خدایت بسنج.


رسول اکرم صلی الله علیه و آله :

مَن رَحِمَ وَ لَو ذَبیحَةَ عُصفورٍ رَحِمَهُ اللّه‏ُ یَومَ القیامَةِ؛

هر کس حتى به لاشه گنجشکى رحم کند، خداوند در روز قیامت به او رحم خواهد کرد.

با عرض سلام خدمت همه ی دوستان عزیز وآرزوی قبولی طاعات شما

موضوعی که میخام دربارش برای شما امروز بنویسم موضوعیه که  در محیط اجتماعی از هر نوع ، چه خیابان ، چه مسجد، چه فضای مجازی و.... همیشه ذهن منو مشغول میکنه و گاهی با دیدن صحنه هایی از عدم رعایت این موضوع تا مدتی من رو غصه دار میکنه

رحم کردن

یک نگاه به روایت اول بندازیم ،رحم کردن یه رابطه ی دوطرفس. اگه رحم نکنی بهت رحم نمیشه. همین یه روایت برای لزوم رحم کردن از هر نوعش کافیه و بسیار صریح بیان شده

گفتم غصه دار میشم بذارین چندتا نمونه بگم براتون:

بارها و بارها شده که دیدم بعضی راننده های مرد به خاطر اینکه به حق دست فرمونشون از خانم ها بهتره در حین رانندگی بیرحمی میکنن و باعث آزار خانم ها میشن.خانمی داره پارک دوبل میکنه اون آقا هم میدونه که معمولا خانمها تو این زمینه ضعف دارن، بازم دستشو میذاره رو بوق و هی بوق میزنه .ببخشید خب مرض ، تو که بوق میزنی بیشتر هل میشه ترافیک ایجاد میشه نامرد.

یا توهمین رانندگی که اوج رحیم بودن ما ایرانیا رو میرسونه میبینی یه سالمند داره از خیابون رد میشه تازه از خط عابر ، من عادت دارم خونسرد ایست میکنم تا سالمندا و بچه ها رد شن، همین جور از پشت برام بوق میزنن که برو رحم نکن. باور کنید آخرین بار از ماشین پیاده شدم با حالت بسیار عصبانی که طرف نزدیک بود خودشو خیس کنه و بهش گفتم منظورت چیه از بوقات.میخای از رو این پیرزن رد شم؟

یا بعضی وقتا میبینیم بچه ای داره جون یه حیوونی رو مثلا یه جوجه میاره تو حلقش،پدر مادرشم نشستن دلشون قنج میره میگن به به عجب دردونه ای تحویل اجتماع دادیم ،با انصاف اون یه موجود زندس و جونش حرمت داره ،بچه نمیفهمه اذیتش میکنه تو هم نفهمی؟

یا انقدر راحت هر چی آشغال داریم میریزیم تو خیابون !!! خب عزیز جان اون رفتگر که خون نکرده باید بجای تو خم شه وآشغالو جمع کنه

باور کنید ما ایرانیا بهترین مردمان جهانیم(اثبات میکنم) ولی خب شیطونم رومون خوب کار میکنه و بعضی وقتا یادمون میره شیعه ی علیییم.

یا مثلا یه معلم که میبینه دانش آموزی مشکلات مالی داره ولی هی جلوی همکلاسیاش آبروشو میریزه که چرا پول مثلا فلان کارو نیاوردی؟ خب نداشته ، رحم کن بهش آبروشو نریز

یا مادری رو میبینیم که با بچش تو سرما نشسته و گدایی میکنه ،باور کنید دقت کردم همه رد میشدن و انگار یه تیکه معذرت میخام آش...اونجا افتاده.نگاه کردم دیدم طفل معصوم تو اون سرما که من با این هیکل و این همه عبا و قبا و لباس های گرم بازم سردمه یه لباس آستین کوتاه تنشه و شکمش هم زده بیرون و خوابش برده.(باور کنید الآنم دارم گریه میکنم.بعد از سه سال)

همه هم حتی نگاهش هم نمیکنن. آخه به کجا چنین شتابان،مگه ما چقدر ماشینی شدیم؟ خوبه که تو کارمفید روزانه هیچ شباهتی به ماشین نداریم. فقط بیرحمی و بی مهریمون ماشینی و غربی شده؟ هر بهانه ای هم میخایم بیاریم: بگیم این گداها همشون فیلم بازی میکنن. بهشون کمک کنیم یه نوع خیانته .اصن از کجا معلوم بچه یه خودشه. اصلنه اصلن به ماچه وظیفه ی کمیته امداد و دولته

ای واییییی از این بهانه ها !!!!! اون بچه داره یخ میزنه تو سرما ، بر فرضم همه ی این بهانه ها درس باشه اون بچه رو دریاب . خدا شاهده هر وقت یاد اون صحنه و صحنه های مشابه می افتم گریم میگیره.البته ریا نمیکنم برای اینکه نگین خودت چیکار کردی میگم ، تقریبا کل پولمو براش لباس گرم خریدم و از مادرش خواستم و قسمش دادم که تنش کنه ودر نیاره

روایت دوم هم که تلنگریه که حواسمون باشه زیاد دور برنداریم . اگه قدرتی داریم با زیر دستامون همون جور رفتار کنیم که دوس داریم باهامون رفتار بشه چون هممون زیر دسته خداییم

عزیزان شما رو به خدا جامعمون روز به روز داره بیشتر به سمت بیرحم شدن میره (.تعارفم نداریم ، طرف داره زنشو تیکه تیکه میکنه همه واستادن میگن ولشون کن " زن وشوهر دعوا کنند ابلهان باور کنند" خب ایله دعوا ،نه این که داره تیکه تیکش میکنه .تازه یه عده برای پست شبشون و صفحه ی آپاراتشون فیلم هم میگیرن.)بیایم به اندازه ی خودمون رحم کنیم .بگذریم از دیگران.تا خدا هم از مابگذره. التماس دعا . یاعلی

منابع   :  روایت لول   نهج الفصاحه ص745 ، ح2885

  روایت دوم   تصنیف غررالحکم دررالکلم ص435 ، ح 9974

روایت سوم    نهج الفصاحه ص 768 ، ح3013